Děti na 2. stupni zvládají druhy vedlejších vět, chápou větné členy, určují poměry mezi větami hlavními, umí pracovat s texty, poradí si s otázkami v testech od Cermatu. Ale slovní druhy? S těmi bývá problém! Často si kladu otázku, co na nich vidí složitého, vždyť se je učí už od prvního stupně…
Slovní druhy se děti začínají učit ve 3. třídě. Jako první to bývají podstatná jména a slovesa. Postupně k nim přibývají i ty ostatní a ve 4. třídě už je mívají žáčci docela dobře zmáknuté.
Učiva však v průběhu let přibývá, děti jsou zahlcené složitější látkou a na slovní druhy se zapomíná. Na 2. stupni je toho v češtině opravdu hodně a počítá se s tím, že je děti dávno umí. Umí, ale mají je zasunuté ve svých hlavách hodně hluboko!
Svým žákům říkám, že mají v hlavách šuplíky, ve kterých je všechno naskládané a zavřené. My je jen potřebujeme otevřít a vše z nich vytáhnout. Pokud se totiž cokoliv neopakuje, velice rychle se to zapomíná!
Já se v hodinách snažím neustále vracet k již probranému učivu, ať už je to pravopis, druhy zájmen, větné členy nebo cokoliv jiného. Často si všímám, že čím je dané téma jednodušší, tím větší problém s ním bývá. Myslím si, že děti v tom totiž hledají nějakou složitost, na kterou jsou zvyklé u náročnějšího učiva.
Děti mají samozřejmě nejraději různé hry. Co se týče právě slovních druhů, nejvíce je baví vymýšlení vět podle čísel. Slovní druhy mají totiž své číslo podle toho, jak jdou za sebou. Je bezva zadat i určité téma, ke kterému se bude věta vztahovat. Může jít o horor, sci-fi, přenesení do minulosti, na jinou planetu nebo do pravěku. Fantazii se meze nekladou.
Tuto aktivitu si můžete vyzkoušet doma a uvidíte, že se u ní pobavíte a zasmějete. A co je nejdůležitější, slovní druhy krásně zopakujete, upevníte a budete vás to všechny bavit. Ve jednom ze svých článků píšu o trápení rodičů a dětí se školou, u této metody to rozhodně nehrozí.
Vyzkoušejte a dejte mi vědět na můj facebook nebo instagram, jak se Vám dařilo:-)