Můj příběh
„Jako učitelka pomáhám češtinu nejen pochopit, ale také ji mít rád."
Kdo jsem
Spokojená učitelka českého jazyka na základní škole a maminka dvou skvělých dcer. Svou práci dělám plná nadšení a těším se na každý další den, který strávím se svými žáky u češtiny.
Co dělám
Díky metodám, které používám, pomáhám dětem látku snadněji pochopit. Učím je, jak si utřídit nové informace a následně je také použít.
Zdokonalují se tak ve svých dovednostech, umí vystihnout hlavní myšlenku v textu a dokážou kriticky myslet.
Připravuji na přijímací zkoušky
Ukazuji žákům, jak úspěšně zvládnout přijímací zkoušky na víceletá gymnázia a střední školy. Vím, co tato příprava obnáší a umím jednotlivé oblasti v českém jazyce vysvětlit tak, aby jim všichni porozuměli.
Dříve jsem však šťastná učitelka nebyla
Pracovala jsem ve škole, s jejímž konceptem jsem nesouzněla. Po třech letech v tomto prostředí jsem byla vyčerpaná a vyhořelá. Rozhodla jsem se tedy, že si dám rok pauzu, budu se věnovat svým dětem, rodině a také své duši.
Covid a online vzdělávání
Přišel však covid a stejně jako všechny děti i mé dcery zůstaly na online vzdělávání. Byly obě na 1. stupni základní školy a měly paní učitelky, které online výuku vedly s ohledem na potřeby malých dětí. Připravovaly pestré výukové materiály a svým žákům se učení snažily co nejvíc zpříjemnit.
Já jsem se do vzdělávání také zapojila. Tentokrát však jen doma u svých dětí, svobodně a s pomocí nejrůznějších metod a materiálů, které jsem si vyhledávala a vymýšlela. A mé dcery učení nejenom bavilo, ale za mnohem kratší dobu se danou látku dokázaly naučit.
Některé děti a jejich rodiče byli mnohdy ztraceni
Byly však i děti, které takové štěstí neměly, jejich učitelé si nevěděli s online vyučováním rady a vzdělávání tak padlo plnou vahou na rodiče. Ti svým dětem nedokázali látku vysvětlit, zaujmout je, motivovat. Scházela jim trpělivost a zkušenosti. Děti učení nebavilo a přestávaly mít motivaci.
Ti, které čekaly přijímací zkoušky na víceletá gymnázia nebo po 9. třídě na střední školy, byli zcela ztraceni.
Uvědomila jsem si, že všem chybí zajímavé metody, díky kterým učivo pochopí a následně si ho upevní. Také ucelenost a systém! Žákům scházely nejrůznější hry k probíranému učivu a zábavné pracovní listy, které nahradí počítač. A já to vše měla!
Nový školní rok
Další školní rok, po měsících domácího vzdělávání, jsem začala pracovat v menší škole, s jejíž filozofií jsem se zcela ztotožnila. Začala jsem učit češtinu na 2. stupni.
Vztah mezi učitelem a žákem je zde založen na partnerství, každý je brán jako individualita a pedagogové zde u dětí rozvíjejí jejich potenciál. Ideální místo pro mě! Navíc jsem mohla svobodně používat svou metodiku výuky.
Příprava na víceleté gymnázium
Dcera našich známých v této době nastoupila do 5.třídy. Vždy byla zvídavá, měla spoustu otázek a svých názorů, zajímalo ji, jak věci fungují. Všem bylo jasné, že volba víceletého gymnázia pro ni bude ideální. Vzdělávání bylo ale kvůli další vlně covidu opět přesunuto do online prostoru.
Začala jsem ji tedy pomocí svého know-how připravovat na příjímací zkoušky na víceleté gymnázium a do toho z domácí pracovny učila své sedmáky. A dařilo se mi!
Moji studenti
Všichni se zábavnou formou posouvali dál. Mí sedmáci neseděli jen znuděně u počítače, ale rozvíjeli své schopnosti a dovednosti a ona dívka se dostala na osmileté gymnázium.
Jak je to dnes
Z mých tehdejších sedmáků se stali žáci 9. tříd a já je připravuji na přijímací zkoušky na střední školy. Říkají mi, že je český jazyk baví a já si troufám říct, že jsem dokázala v těchto dospívajících lidech probudit touhu po poznání.
Čeština není strašák
Dětem jsem ukázala, že čeština není tak složitá, jak se může zdát. Pomohla jsem jim zorientovat se ve velkém množství látky, kterou mají obsáhnout k přijímačkám a naučila jsem je se učit.
Vše hravě, v partnerském vztahu a s respektem a porozuměním ke každému individuálnímu žákovi.
Prostřednictvím svých článků a e-booků Vám pomůžu s češtinou tak, aby jí děti rozuměly a byly si v ní jistější.